torsdag 8 september 2011

Hej igen !!

Då sitter man här igen nu då, Jag har haft det fullt upp sista tiden och det har varit helt underbart, Våran älskade lilla Dewin bara växer och växer och vi njuter för fullt av bebistiden , (Som går alldeles för fort enligt mig ) . Snart har det gått tre hela månader sedan våran älskade lilla son tittade ut till oss, En liten kille som hade väldigt bråttom ut i stora världen när han väl bestämt sig för det 6 dagar efter beräknat datum, Denna lilla krabat var heller inte så jätte liten, han vägde 4215 gram och var 52 cm lång, Alldeles perfekt !
En förlossnings berättelse kan jag väl dra med en gång :

Jag vaknade ca 06.00 av att det drog lite i magen, ( Som det gjort ett antal gånger till och från sista veckorna) Så jag anade inte alls att det skulle vara något på gång nu eftersom jag känt så förut flera gånger, Jag klev upp, gick och kissade, Sen skulle jag gå och lägga mig igen men kände att jag somnar ändå inte om och så kan det vara skönt att ha lite lugn och ro innan Fredde och Liam vaknade, Skönt med lite egentid sådär på morgonen, Det där som drog i magen släppte och ca 06.50 klev jag in i duschen så att jag skulle ha även det klart innan Liam vaknade, Men efter några minuters duschande så kom en väldig smärta som varade i bara någon sekund, efter några sekunder igen så kom det samma värk igen som bara varade i några sekunder, (Anade fortfarande inte att det var något på gång ) Det avtog och jag duschade några minuter till sen fick jag en värk igen som varade ca 15 sek, De var så korta men gjorde väldigt ont, Men det gick ju över på ett tjilevipp fast då sa det bara pang och det kom hela hela tiden, Han typ ta två-tre andetag mellan värkarna, Men de var fortfarande bara i några sek, Jag klev ur duschen och väckte Fredde för att säga att han kanske skulle ringa sin far och berätta att idag kan det kanske hända ! Han skulle jobba så jag tänkte att han kanske bara skulle vara lite förberedd. Värkarna avtog och det var lugnt ett tag, Jag gick ner för att göra gröt,  Kl var 07.30 när jag kom ner och då sa det bara pang igen ! Värkarna kom tillbaka lika kortvariga men väldigt ofta, Jag ringde mamma och frågade om hon kunde komma hit, Skönt att ha någon mer än Fredde i närheten, Någon som varit med om samma sak, För nu kände jag att IDAG händer det, Trodde dock inte att det skulle ske inom några timmar för att det gjorde inte alls ont på samma sätt som när Liam var påväg att titta ut. Hon sa att de kommer om ett tag, Därefter ringde jag till förlossningen för jag börja känna ett ganska stort tryck neråt, kl var 07.48 då jag ringde, Med tanke på att jag knappt han säga mer än några ord mellan värkarna så tyckte de att jag skulle komma upp direkt, Jag sa att jag kommer upp så fort mamma kommer och kan ta Liam, Mamma och pappa var här strax efter 08.00, När mamma såg mig så vräkte hon ur sig ( Bebis vill ju ut NU du måste åka direkt ! ) Då blev man inte lite rädd, Det gjorde väldigt ont men inte så som jag minns det från Liam, men de var väl för att de var på kortvariga, men ändå så ofta. Fredde gick och hämtade bilen och så åkte vi på en gång, Vi kom till förlossningen 08.20, De sa att vi skippar undersökningsrummet och går direkt in till förlossningsfrummet, Jag berättade hur det hade varit under morgonen, Sen la jag mig ner gansk asnart för att de skulle kika hur allt låg till, Barnmorskan tittade och sa att du kan visst börja krysta NU, Haha, Gissa om man blev glad, helt öppen , Det trodde man inte alls att det kunde gå så snabbt, Jag som trodde det skulle ske senare under dagen. 08.30 tog de hål på hinnan så vattnet gick, krystade till två,tre gånger och 08.37 tittade en underbar pojke ut, han lades på mitt bröst och allt var helt underbart ! Han var så lik sin storebror och vi var överlyckliga två barns föräldrar <3
Efter bara någon timme kände jag mig som vanligt efter några smörgåsar,the och juice. Vi sa att vi ville åka hem så snart vi fick, Alltså efter 6 timmar som är tidigast man får åka hem. Läkarn kom och tittade på vår lille son och berättade att allt var bra bara att han hade ett blåsljud på hjärtat, Hon sa att det var vanligt när man undersöker barnen så snabbt efter förlossning och att vi fick åka hem om vi ville, Men vi valde att stanna en natt med honom för säkerhetsskull, Jag stannade och Fredde åkte hem senare på kvällen då jag ändå fick dela rum med en annan tjej. Var skönt att stanna en dag/natt och vila upp sig helt även om jag kände mig väldigt pigg och mådde prima, men hade man åkt hem kanske det hade blivit att man gjort det ena och andra och sen må piss efter det istället. Skönt att få lite mor och son tid också, Dewin var lite envis med maten bara, han fick inte i sig något under de första två dygnen, Han tog tag om bröstet men släppte direkt och så somnade han efter typ två försök, Min lilla slöhög ! Fick handmjölka och ge på sked ( JÄTTE JOBBIGT) Och så var man ju bara orolig över att han inte fick i sig någon mat, Första dygnet behöver de inte men efter tredje dygnet och han fortfarande bara tagit tag och ätit någon kortvarig gång började man tröttna på att försöka och kämpa , Men jag kämpade på även fast det var jätte jobbigt och tillslut så fick han till det, Sen rullade det på äntligen efter några dagar. Men jag förstår de som ger upp, för det var inte lätt alls, Att se sitt barn försöka och försöka, Att verkligen vilja ha mat men inte kunna äta själv utan få några droppar på sked hela tiden, Phu !

Nu vid Dewin´s 8 veckor´s kontroll så vägde han 6750 gram och var 61.5 cm lång så han går upp väldigt bra och det känns underbart ! Vid två månaders kontrollen vägde han 6965 gram så det ska bli spännande nu och se hur mycket han väger och hur lång han blivit på tre månaders kontrollen.

Nu ska jag få besök av Sofia och hennes fina son Nanok så det är dags att fixa lite fika :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar